Garelli professzor magyarországi műhelyszemináriumának egy nagyszerű intellektuális játékot dobott be közgazdászoknak. Vajon melyik két globális cég volna az, aminek a jelenléte elengedhetetlen volna ahhoz, hogy a magyar gazdaság jövőjéről alkotott képünk teljes legyen, és a világ értse, hogy kiket szeretnénk itt látni?
A Mindentudás Egyetemének új sorozatának, és a versenyképesség előadó professzoránk köszönhetően, Chikán Attilának köszönhetően ma hallgatója lehetettem a nemzetek egyik versenyképességi rangsora összeállítója, Garelli professzor Versenykultúra Központban tartott műhelyszemináriumának, és egy rövid interjút és készítettem a professzorral (amit a tévéadásban lehet majd megnézni). Remélem, hogy ezt az absztrakt fogalmat sikerül lehozni a földre februárra.
Engem leginkább az érdekel, hogy nincs-e ellentmondásban az a tény egymással, hogy az EU közös versenyképességi politikát akar, és hogy az EU országai egymással is igen éles versenyben állnak a tehetségéért, befektetőkért, munkaerőért folyó versenyben. Nos, Garelli válasza egyértelmű: a versenyképesség egyéni, vállalati, és nemzeti fogalom, és a sikeres versenyképességi programok nemzeti szintűek. Az IMD professzora szerint minden hibája ellenére az ír versenyképességi programot dicsérte, és annak egy különösen érdekes elemére hívta fel a figyelmet. Írország meghatározta azokat a cégeket, amelyeket mindenáron az országba akart csábítani, mert a globális presztízsmárkájuk és versenyelőnyük átragadt az országra - ha az Intel és az Apple neve összekapcsolódik az országgal, akkor a Googlenek is ez fog Európában beugrani. (Nem egy titkos recept ez - sok más sikeres ország csinált ilyet).
Garelli receptjének része, hogy az ilyen globálisan versenyképes, piacvezető befektetők mögé elengedhetetlenül szükséges a helyi beszállítói hálózatot kiépíteni, sőt, ezt akár feltételéül kell szabni a befektetésnek. Ez azt hiszem, messzire vezet, igazából ami engem igazán megfogott, hogy vajon mi volna az a két cég, akiket mindennáron Magyarországra szeretnék csábítani, hogy az jusson rólunk eszébe a követőiknek, amit mi szeretnénk? Lehet, hog már itt is van két ilyen világmárka, csak nem használjuk ki a jelenlétük nyújtotta piaci lehetőségeket, technológiai és országimázs előnyt?
Bevallom, hogy nekem van két jelöltem erre, és rá is kérdeztem, de semmiképpen nem lőném le a poént. Akit érdekel ez a gondolatkísérlet, itt a nyitott kérdés: melyik két globális márkát szeretnénk, hogy mindenáron jelen legyen Magyarországon azért, hogy összekössük az országunk piaci megítélését a két cég piaci megítélésével. Mi legyen az a két vállalat, ami Írország esetében az Intel és a Apple? [Pontosítás: nyilván a játéknak úgy van értelme, ha két olyan céget választunk, amiről mindenkinek ugyanaz a harmadik-negyedik jut eszébe...]