Euractiv.hu

Nincs megjeleníthető elem

visegrad-investments.com

Nincs megjeleníthető elem

HTML

Antal Dániel blogja

Antal Dániel

Promote Your Page Too Hosszú ideje vezetek blogokat, és ide hoztam át azokat a bejegyzéseimet, amelyek szélesebb közönségnek szólnak, illetve nem avultak el (mint például a kiállítás-meghívók és felhívások).

Euractiv Gyors





Friss kommentek

Magyarország!

GA

Melyik külföldi befektetőre lehetnénk a legbüszkébbek?

2010.10.07. 19:41 | antal.daniel | 20 komment

Címkék: gazdaság magyarország befektetés gazdaságpolitika versenyképesség portfolioblogger

Garelli professzor magyarországi műhelyszemináriumának egy nagyszerű intellektuális játékot dobott be közgazdászoknak. Vajon melyik két globális cég volna az, aminek a jelenléte elengedhetetlen volna ahhoz, hogy a magyar gazdaság jövőjéről alkotott képünk teljes legyen, és a világ értse, hogy kiket szeretnénk itt látni? 

A Mindentudás Egyetemének új sorozatának, és a versenyképesség előadó professzoránk köszönhetően, Chikán Attilának köszönhetően ma hallgatója lehetettem a nemzetek egyik versenyképességi rangsora összeállítója, Garelli professzor Versenykultúra Központban tartott műhelyszemináriumának, és egy rövid interjút és készítettem a professzorral (amit a tévéadásban lehet majd megnézni). Remélem, hogy ezt az absztrakt fogalmat sikerül lehozni a földre februárra.

Engem leginkább az érdekel, hogy nincs-e ellentmondásban az a tény egymással, hogy az EU közös versenyképességi politikát akar, és hogy az EU országai egymással is igen éles versenyben állnak a tehetségéért, befektetőkért, munkaerőért folyó versenyben. Nos, Garelli válasza egyértelmű: a versenyképesség egyéni, vállalati, és nemzeti fogalom, és a sikeres versenyképességi programok nemzeti szintűek. Az IMD professzora szerint minden hibája ellenére az ír versenyképességi programot dicsérte, és annak egy különösen érdekes elemére hívta fel a figyelmet. Írország meghatározta azokat a cégeket, amelyeket mindenáron az országba akart csábítani, mert a globális presztízsmárkájuk és versenyelőnyük átragadt az országra - ha az Intel és az Apple neve összekapcsolódik az országgal, akkor a Googlenek is ez fog Európában beugrani. (Nem egy titkos recept ez - sok más sikeres ország csinált ilyet).

Garelli receptjének része, hogy az ilyen globálisan versenyképes, piacvezető befektetők mögé elengedhetetlenül szükséges a helyi beszállítói hálózatot kiépíteni, sőt, ezt akár feltételéül kell szabni a befektetésnek. Ez azt hiszem, messzire vezet, igazából ami engem igazán megfogott, hogy vajon mi volna az a két cég, akiket mindennáron Magyarországra szeretnék csábítani, hogy az jusson rólunk eszébe a követőiknek, amit mi szeretnénk? Lehet, hog már itt is van két ilyen világmárka, csak nem használjuk ki a jelenlétük nyújtotta piaci lehetőségeket, technológiai és országimázs előnyt?

Bevallom, hogy nekem van két jelöltem erre, és rá is kérdeztem, de semmiképpen nem lőném le a poént. Akit érdekel ez a gondolatkísérlet, itt a nyitott kérdés: melyik két globális márkát szeretnénk, hogy mindenáron jelen legyen Magyarországon azért, hogy összekössük az országunk piaci megítélését a két cég piaci megítélésével. Mi legyen az a két vállalat, ami Írország esetében az Intel és a Apple? [Pontosítás: nyilván a játéknak úgy van értelme, ha két olyan céget választunk, amiről mindenkinek ugyanaz a harmadik-negyedik jut eszébe...]

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://antaldaniel.blog.hu/api/trackback/id/tr972354507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mig8 (törölt) 2010.10.08. 06:31:48

Az én tippjeim:

1. Nokia. A mobiltechnológia ma felfutóban van, ezen belül a cég világmárka és minőségi termékeket gyárt.

2. Audi. Az autóipar ugyan most hanyatlik, de nem lesz ez mindig így. Az Audi pedig előttem mindig is az autóipari fejlesztések csúcsát jelentette.

3. Google. Plusz egy, de nem tudtam kihagyni. A netes világ (újabb) robbanás előtt áll és itt Közép-Európában még hatalmasak a fejlődési lehetőségek.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.10.08. 09:43:13

Na de mig8, mi a közös az Audi és a Nokia magyar gyárában? Olyan két nevet kell írni, amiről mindenkinek ugyanaz a harmadik, negyedik, ötödik ugrik be... A Google egyébként írországot választotta, mert az Intel, Apple, Google sor logikusabban következik, mint a tiéd ;)

is 2010.10.08. 15:03:12

@antal.daniel: a Googlenak Zurichben van egy hatalmas fejlesztobazisa, tehat nem csak Irorszag.

szerintem a gyogyszergyartas, biotechnologia szintjen kellene probalkoznunk. viszont nem ismerem az iparagat, tehat ha bedobok olyat, hogy Pfizer, az csak hasrautes reszemrol.

is 2010.10.08. 15:11:29

vagy mondjuk a logiszitikai kozpontsagot kellene erositeni. de a ket legnagyobb logisztikai ceget sem ismerem.

mig8 (törölt) 2010.10.08. 16:00:05

@antal.daniel:

Nem így látom. A Nokiáról mindenkinek beugrik a mobiltechnológia. Meg is jelent az Ericsson is, meg még sokan mások. Az Audi pedig mindig is az autógyártás csúcsához tartozott a fejlesztések terén. Én úgy gondolkodom, hogy álljunk két lábon: az egyik cég az egyik, a másik cég egy másik jól menő területen legyen piacvezető.

Egyébként most néztem körbe, hogy az állásajánlatok alapján milyen téren látnak a cégek fantáziát Magyarországban. Az jött ki, hogy az informatikai szaktudást igénylőek beruháznak, az elektronikai szaktudást igénylőek szintén. Mennem még a mobiltechnológiát igénylő területek.

@is:

A gyógyszerkutatás veszélyes terület, sokára hoz profitot. Lehet, hogy igazad van, de ma érzésem szerint van ennél hamarabb profitot hozó terület is. A logisztika mondjuk nem rossz ötlet, de csak ha elosztóközpont vagyunk. Ez meg itt, az EU szélén nem minden esetben igaz.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.10.08. 16:14:53

@is A legnagyobb logisztikai cégek a tengeri kikötők városaiban működnek. Az, hogy van magyar képviseletük, nem jelenti azt, hogy jelentős kapacitásokat hoznának ide. Szóval én ezt vakvágánynak érzem. Egyébként is a logisztikáról mindenkinek Hollandia ugrik be, azzal nehéz volna versenyezni.

stepboy 2010.10.09. 10:10:07

Samsung, Philips talán mint szórakoztató elektronikai gyártók
Bosch, Continental mint elektronikai gyártók, fejlesztők
Audi, Mercedes mint autógyártók

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.10.09. 11:09:21

@stepoby: szerintem a befektetésösztönzési, sőt talán az egész versenyképeségi stratégia lényege, hogy tudunk választani ebből a három párból; és úgy gondolom, hogy lehet is választani. Vannak stereotípiáink, úgy mint Hollandia, Szingapúr, logisztika; Írország infromatika - szoftver; Olaszország design és divat. A kérdés, hogy a három párból melyik heyezi el jobban Magyaországot a térképen, és melyik befektetők kecsegetetnek leginkább hazai jövedelemmel, illetve azzal, hogy magyar cégek be tudnak kapcsolódni az adott iparág beszállítói láncába.

Szerintem az elektronikai gyártás területén költségverseny van, a legtöbb magyar elektronikai gyártónak legfeljebb a munkásokat hordó buszsofőr magyar beszállítója. Bár nagyszerű üzemek, szerintem nem alkalmasak referenciára. Samsung-Philips vs Audi-Mercedes? Helyes dilemma. A kérdés ,hogy melyik teremt több beszállítói kapacitást, munkahelyet, adót és exportbevételt.

Én egyébként egyértelműnek látom a dolgot.

stepboy 2010.10.09. 13:27:23

@antal.daniel: hú de jó, lehet, h ráhibáztam?:-) Így azt mondanám, h az utóbbi, mert szerintem egy személyautó sokkal összetettebb, mint egy LCD tv, így nagyobb beszállítói és termelői kapacitást igényel; természetesen az autógyártás több adót és exportbevétel is generál.
Viszont még több befektető ebben az iparágban mit jelent egészen pontosan, vannak még terjeszkedő autógyárak, akik már nem Kína, hanem elsősorban Európa felé szeretnének növekedni? Vagy esetleg elképzelhető lenne az, h a jelenleg nyugati termelő üzemeket költségcsökkentési okokból kelet felé mozdítják?

mig8 (törölt) 2010.10.09. 15:27:00

@antal.daniel:

Ha én az Audira, vagy a Mercedesre gondolok, nekem mindig a németek jutnak az eszembe.

Az elektronikai gyártók szerinted nálunk dolgoztatnak, de külföldi munkaerővel? Vagy arra, hogy bár magyar munkaerőt alkalmaznak, de az alapanyagok külföldről jönnek?

Ebből a szempontból a samsung és a philips is egy kategória a Boschsal...

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.10.09. 16:15:04

Az Apple és az Intel is amerikai cégek. Írországgal kapcsolatban, mint külföldi befektetők gondolunk rájuk!

stepboy 2010.10.09. 16:45:26

@mig8: igen az elektronikában sok alapanyag külföldről jön, vagy nincs is szükség beszállítóra. Van a nyomtatott áramkör, vannak az alkatrészek meg a csatlakozók és a csomagolás. Ezzel szemben az autóiparban például elég sok elektronika is beszállítótól jön.
Beszállítókról volt szó, nem a dolgozókról, csak én kevertem meg a képet.

Tulajdonképpen a gyártás szempontjából a Bosch tényleg egy szinten van a Samsunggal és a Philipsszel. De a Bosch, a Continental meg még egy páran az autóipari elektronikában itt is fejlesztenek (ellentétben a Samsunggal, Philipszel és a többiekkel). Így már elég szép kis láncot lehet kapni: amit itthon kifejlesztenek és legyártanak, azt egyből itthon is építhetik be az autókba.

mig8 (törölt) 2010.10.09. 16:53:39

@stepboy:

A bosch nálunk fejleszt, ez igaz. Csak én nem éreztem azonos nagyságrendűnek mondjuk az audival. Ellenben a nokiát igen.

Még egy dolog. A suzuki per pill csak összeszerel itt. Viszont most, hogy Japánban gondok vannak, sokmindent telepítenének a tengerentúlra. Mo-nak jó esélyei vannak arra, hogy idehozzanak bizonyos fejlesztéseket. Ezt meg kellene fogni.

Egyébként is, a német cégek előszeretettel hozzák ide a fejlesztőrészlegüket. Szerintem ezt lehetne úgy megfogni, ahogy Dániel szeretné: Mo = fejlesztőbázis. Igaz, nem céggel azonosítanának, de számít az?

stepboy 2010.10.09. 21:00:10

@mig8: A Bosch közel 6000 embert foglalkoztat Magyarországon, ez azonos nagyságrend az Audiéval (az is közel 6000); csak az Audi a beszállítóin keresztül sokkal több embernek ad munkát itthon. A Nokia hasonló adatát nem találtam, de gondolom, h az sem lehet több.

Dániel gondolom nem a "Mo = fejlesztőbázis" sztereotípiára akart rávilágítani (persze ha tévedek, majd kijavít), hanem, h mely befektetések javíthatják az ország megítélését ÉS generálhatnak jelentős többletet a költségvetésnek. E tekintetben az Audi és a Mercedes a nyerő. Ha itthon valaki azt mondja, h Audi, akkor egyből összekapcsoljuk Győrrel, a Mercedest most már Kecskeméttel (ehhez azért még kell egy kis idő, de valószínűleg így lesz) - persze nem mindenki, de sokan igen. Bár ez a Suzukinál is működött, az nem akkora márka, mint a két német.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.10.10. 00:18:43

@setpboy Azt hiszem, talált, sülyedt. Szerintem egy befektési katalógusban egy-egy országra két, egészen biztosan ismert logót, vagy egy sztereotípiát lehet rárakni, valami szuper ismert élelmiszert, luxusterméket. Úgy gondolom, hogy egy közpes méretű, német orientációjú európai országban az Audi és a Mercedes logója egy olyan üzenet lehet, hogy ha éppen a Tata, a Toyota vagy a Chrysler keres helyet Európában, biztosan felteszi a shortlistre. Illetve egy olyan ember számára, aki semmit nem hallott az országról, két ilyen megbízható, nagy, prémium márka azt jelenti, hogy ide komoly cégek jönnek.

Talán meggyőzhető vagyok arról, hogy nem az Audi/Mercedes, de nehezen, mert az ország nemzetgazdaságának fejlődési irányát is jól reprezentálják, és ami még hihetetlenebb, hogy semmit nem kell tennünk már azért, hogy idejöjjenek. De csak két ehhez fogható nevet fogadnék el cserealapnak. Minden tiszteletem a Bosch magyarországi üzemeié, de szerinten nem lehet rátenni egy Economist ázsiai kiadás reklámképére.

Az a fontos, hogy két olyan cég legyen,amit mindenki folytatni tud. Egyébként az A/M párosból logikus folytatás lehet maga Bosch is, amit fordítva nem lehet elmondani.

Annyiban csalóka ez a játék, hogy vannak olyan iparágak, ahol nincsenek igazán erős márkanevek, mégis komoly, nagy, integráló erővel bíró cégek tartoznak oda. Például a gyógyszeripar számomra túlzottan technikai, nem tudom értékelni a márkákat, és ezért hamarabb jutna az eszembe az autópiar.

A Phillips / Samung páros nekem azért sem áll össze, mert szerintem a Phillips mellé és a Samsung mellé is más cég kívánkozna, hogy könnyű legyen folytatni a sort.

www.interbrand.com/en/best-global-brands/best-global-brands-2008/best-global-brands-2010.aspx
A legjobbak közül van egy párnak jelentős magyar jelenléte. Valaki írta a logisztikát, az UPS az egyetlen a Top100 brandben, kéne egy igazán nagy cargo reptér, hogy labdába rúgjunk náluk :)

stepboy 2010.10.10. 09:17:55

@antal.daniel: értem a következtetést, csak legelőször rosszul értelmeztem a feladatot. Valóban azt is kéne csinálni amit ön írt, hasznot kell húzni abból, h ezek az óriások itt fektettek be. Jó lenne, ha a magyarországi beszállítói üzemek valóban jelentős részévé tudnának válni az Audi és Mercedes itthoni sikereinek - szóval az országnak hosszútávon is lehetne erre az iparágra építeni. Az Audinál ez már talán ki is alakult (vannak itthoni beszállítók is, bár nem tudom mekkora súllyal, bővül az üzeme, és komoly fejlesztések is folynak a győri részlegnél), a Suzukinál és a Mercedesnél még nem. Jó lenne, ha az utóbbi legalább a másik német példáját követné - valóban win-win szituáció lenne.

mig8 (törölt) 2010.10.10. 16:44:11

@antal.daniel:

Ha a Tata, a Toyota vagy a Chrysler keres helyet az EU-ban... Ebben igazad van, csakhogy ilyen 10 évben egyszer van. Ráadásul nem szabadna megfeledkezni két további problémáról. Az egyik az, hogy Szlovákia szintén az autóiparban képzeli el a jövőjét és már tett is ezért. A másik, hogy nem szabadna szerintem csak egyetlen termék - jelen esetben az autó - mögé felsorakozni ,mert akkor egy esetleges válság érzékenyen érinthet. Ismét csak Szlovákia a példa - ezúttal negatív szerepben.

A mezőgazdasági luxustermékek viszont jó ötlet. Van ilyen, márcsak a brandet kell felépíteni köréjük.

De szerintem az Audi és a Mercedes nem véletlenül jött ide: jól képzett munkaerőnkről vagyunk ismertek nyugatabbra, valamint arról, hogy jelentős a szellemi kapacitás. És nem csak úgy gondoltak egyet és idejöttek. Első pillantásra Csehország sokkal előnyösebb: iparosodottabb, van egy jónevű autógyára, tehát van szaktudás, közelebb van a célpiachoz (D), jobb az adórendszere, stb. Mégis idejöttek.

A Nokiának szintén jó az imidzse világszerte. A sort is lehetne folytani: Samsung, ericsson, Motorola, stb. És ezek mindegyike ismert a világban.

@stepboy:

A Nokia jelenleg egy rossz piaci lépés miatt kicsit megfeküdt, de épp az utóbbi időben történtek jelentős lépések a korrekcióra. Ennek részeként fejlesztenék a Mo-i részleget. hogy beszállítókból mennyit tudnának foglalkoztatni, azt nem tudom. Talán valóban kevesebbet, mint egy autógyár.

mig8 (törölt) 2010.10.24. 21:27:10

@antal.daniel:

Úgy látszik, nem jársz messze az igazságtól, legalábbis a Die Presse szerint:

diepresse.com/home/wirtschaft/eastconomist/603460/index.do?from=suche.intern.portal

Ha esetleg nem tudsz németül, akkor szólj és átküldöm a fordítást.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.11.03. 13:02:28

@antal.daniel: Az első pár komment utána volt egy olyan érzésem, hogy a Te gondolataidat kellene kitalálnunk...
...de ez szerencsére később elmúlt.

Picit off leszek - de azt gondolom, hogy a Deutsche Bahn és mondjuk a Deutsche Post hiányzik legjobban ebből az országból.

Az egyik legnagyobb hátrányunk, hogy olyan fekete lyukakba öntjük közös pénzünket, mint a szociális túlfoglalkoztatók: MÁV, szerintem a Posta is, rokkantnyugdíj, ilyesmik...

Ha nem is jönne utánuk semmiféle világcég innovátor (Ó, DEHOGYNEM JÖNNE a felszabaduló kapacitásra...), nagy lépést tennénk velük az egészséges közgazdálkodási életmód felé - ezt a rendszerváltás óta halogatjuk :))
Érne annyit, mint bármilyen név-marketing.

Komolyra fordítva a szót - én is valami agrár-presztízsmárka felé kutakodnék, bár már vannak nagy külföldi beruházóink Tokajban, beeshetne még a libamáj Louis Vuitton-ja,

esetleg a divat területéről valaki mondjuk cipő/bőrdíszmű/szabászat vonalon (mint Romániába az Armani).

Mindenképp olyan ágazatra lenne szükség, amihez jók az adottságaink, helyi munkaerővel elboldogul, és képesek vagyunk kiemelkedőt alkotni - még ha ez nem is többdiplomás magyartanárok tömkelegét igényli.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.11.13. 14:06:40

A Deutsche Bahn és a Deutsche Post is jelen van a magyar piacon, csak éppen a tömeges fogyasztói kiszolgálásban nem vehetnek részt.
süti beállítások módosítása