Euractiv.hu

Nincs megjeleníthető elem

visegrad-investments.com

Nincs megjeleníthető elem

HTML

Antal Dániel blogja

Antal Dániel

Promote Your Page Too Hosszú ideje vezetek blogokat, és ide hoztam át azokat a bejegyzéseimet, amelyek szélesebb közönségnek szólnak, illetve nem avultak el (mint például a kiállítás-meghívók és felhívások).

Euractiv Gyors





Friss kommentek

Magyarország!

GA

Holt terhek - Hogyan törhetők meg a monopóliumok?

2007.11.14. 20:12 | antal.daniel | 4 komment

Címkék: gazdaság versenyképesség intézmények cikkeim

A Magyar Narancs mai, számában jelent meg a Hol terhek című esszém a magyarországi monopóliumoknak a rendszerváltás óta húzódó gazdasági és politikai problémáiról. A cikk regisztráció után érhető el online az újság honlapján. A cikk alapvetően szakmámhoz és hivatásomhoz kapcsolódik, és remélem, hogy érthetőbbé válik belőle az, amin a vasútnál dolgozom. Villanyvezeték: sharilmohammad.

A magánkézben lévő monopólium természetes célja, hogy kényelmes
haszonkulccsal, viszonylag magas áron a kevés vesződséggel járó fogyasztókat szolgálja ki. A monopólium számára a ritkán lakott vidékek és a szegények csak nyűgöt jelentenek: minden forintért messzire kell nyúlni, az emberek minden kilowattórának utánakérdeznek; a nagy területen szétszórt megannyi kisfogyasztó pedig sok hibaforrást jelent a hálózatnak. A gazdagok viszont túl szűk piacot alkotnak: nincsenek annyian, hogy megérné az ő kedvükért egy egész elosztórendszert kiépíteni, és akkor sem fogyasztanak sokkal több energiát, ha úszómedencét fűtenek. A magánmonopólium kedvenc ügyfele a városi középosztály: ha nem túl drága a villany vagy a telefon, a panaszok mennyisége elenyésző lesz, vagy legalábbis nem akkora, hogy a demokratikus többség megváltoztassa a befektetések jogi környezetét. A profitszint pedig tartósan magas marad.
Igen ám, de az állami monopólium se jobb ennél, hiszen ott még hazavihető profit sem marad, legfeljebb hazavihető veszteség. A monopóliumok államosítása nem jó megoldás a magánmonopólium problémájára. Postaláda: Ciclista Dominguero.
Azért, mert szerfölött hajlamos a saját vezetőinek a fizetését emelni; baráti, ám drága alvállalkozókat dolgoztatni; vagy megszabadulni a nem tetsző kisebbségekhez tartozó munkavállalóktól. Mivel profitra sem kell törekednie, az árakkal és a költségekkel nemigen törődik: ha a monopolista egy utas után négyszer annyi állami támogatást kap, mint amennyit a jegypénztárnál beszed, vagy tízmilliárdokhoz jut hozzá gázártámogatás formájában, inkább a politikusok, mintsem a fogyasztók kegyeit keresi. Az állami monopólium a pazarlás és a korrupció melegágyává válhat.
A szociális piacgazdaságra való átmenet programja szerintem nem lehet teljes a monopóliumok piackonform, kiszámítható jogi és intézményi szabályozása nélkül.
A monopolárak letörése a kis- és középvállalatok versenyképességét jobban növelné, a lakosság terheit pedig jobban csökkentené a következő években, mint a konvergencia-program által megengedett csekély adócsökkentés. A szabályozott áraknak a költségekre, a világpiaci alapanyagárakra való visszavezetése felesleges és hisztérikus politikai vitáktól szabadítaná meg a következő önkormányzati és parlamenti választásokat.

Akinek van kedve végigbogáraszni a cikket, olvassa el a Narancsban, vagy várja meg az online publikációt. Persze az is nyugtan szóljon hozzá, akinek "csak úgy" véleménye van a témáról. Minden észrevételnek nagyon örülnék! Zöld gázmérő: Faluto.

Korábbi cikkek kizárólag a vasúti monopóliumról:
Vasút a határon, Engedd szabadon a mellékvonalakat. Olvasnivalók: antitrust, competition, regulation. Linkek: competition, regulation, szabályozás, versenypolitika.

A bejegyzés trackback címe:

https://antaldaniel.blog.hu/api/trackback/id/tr431709499

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2007.11.14. 20:12:00

Hát, alapvetően nem a jegyárbevételt, hanem az állami támogatást akarjuk ellenőrizni, de a 40 mrd 1-2 százalékát sem költjük el, és a MÁV-ból sem veszünk át senki, legfeljebb felveszünk, felkérünk szakembereket, akik azért (remélhetőleg) legnagyobb számban a MÁV-ban vannak. A célunk az, hogy a lehető legolcsóbban, a lehető legtöbb helyen rendelkezésre álljon a vasúti szállítási alternatíva az utasoknak, fuvaroztatóknak és a katonaságnak is. Persze minden tisztességes kritikának személyesen is örülök, de a kollégáim is így vannak ezzel.

Anonymous 2007.11.14. 20:12:00

Amennyiben az utasok által befizetett jegyárbevételt (40 Mrd Ft) hasonlítjuk össze az új szabályozó testületek költségével, úgy az említett 1 ezrelék közelebb áll az 1-2 %-hoz. Nem a Vasúti Hivatal jobbító szándékát akartam megkérdőjelezni, de amikor a MÁV volt forgalmi igazgatóját egy pillanat alatt felveszik a "független" VPE-hez, az kiveri a biztosítékot az eddigi mutyizástól már megcsömörlött dolgozóknál. A hivatal szintén átvett volt MÁV vezetőt... A megkezdett munkához ennek ellenére sok sikert.
Druida

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2007.11.14. 20:12:00

Sok vasutas számára még újdonság, hogy nincsenek egyedül (az állami tulajdonú) pályán, és a pályahasználat jogáért és a menetrend-egyeztetéséért jutalékot kell fizetniük. Ahogy az is, hogy a közpénzek elköltését az állam a vasúti hivatalon keresztül ellenőrzi is. Az ellenőrzésre fordított pénzt addig érdemes növelni, amíg több szabálytalanságra derül fény mint amennyibe az kerül. Jelenleg a vasúti hivatal a MÁV állami támogatásának kb. 1 ezrelékéből ellenőriz, ami világviszonylatban nagyon kevés, és a költségvetésének százszorosára rúgó szabálytalanságot tárt eddig fel. Azt hiszem, mindkét irányba egy tizedest jó volna változtatni.

Anonymous 2007.11.14. 20:12:00

A nem túl jó helyzetben lévő hazai vasút most kapott egy évi több százmilllió Ft-ból gazdálkodó Vasúti Hivatalt.
Kicsit a szakszervezetekre hasonlít a dolog. Őket is a vasút pénzeli, miközben erőforrásai jelentős része rámegy a velük való csatározásra. A VPE szintén elvisz évi 300 M Ft-ot PHD jutalék címen. A szabályozó testületek sokasodnak, az utasok fogynak...
Druida
süti beállítások módosítása