Euractiv.hu

Nincs megjeleníthető elem

visegrad-investments.com

Nincs megjeleníthető elem

HTML

Antal Dániel blogja

Antal Dániel

Promote Your Page Too Hosszú ideje vezetek blogokat, és ide hoztam át azokat a bejegyzéseimet, amelyek szélesebb közönségnek szólnak, illetve nem avultak el (mint például a kiállítás-meghívók és felhívások).

Euractiv Gyors





Friss kommentek

Magyarország!

GA

Recesszió az áruszállítási piacon

2010.05.09. 14:22 | antal.daniel | 5 komment

Címkék: közlekedés gazdaság válság portfolioblogger

Az áruszállítás igencsak recesszió-érzékeny iparág, hiszen a teljesítménye attól függ, hogy gyártanak-e új árut (és ehhez használnak-e tüzelőanyagot), illetve kereskednek-e az árukkal. A magyar áruszállítási piac ezért két szempontból is érdekes: egyrészt mert igen nagy mennyiségű hitelt kockázatatnak rajta a bankok és lízingcégek, másrészt mert jól mutatja az üzleti ciklus alakulását.

A felső ábrák azt mutatják, hogy mennyi árut tettek fel a szállítóeszközökre Magyarországon belföldi és nemzetközi vonatkozásban. A közlekedési statisztikákból látszik, hogy a termelés Magyarországon 2009. negyedik negyedévében még nem élénkült. Ezzel szemben az alsó ábrákon a szállítási teljesítmény látható a Magyarországon rögzített (és némiképpen nehezen értelmezhető) millió tonnakilométerekben. Az alul látható nemzetközi teljesítmény nagy része tranzit, ami azt mutatja, hogy a szárazföldi szállítás szempontjából értelmezhető tág régiónkban az élénkülés már megkezdődött.

A helyzet nem éppen rózsás. A tranzitforgalom élénkülése, hacsak nem jár együtt nagyon okos gazdaságpolitikával, inkább árt, mint használ az ország gazdaságának. A belföldi, és belföldi indítású/végződtetésű kereslet gyengesége miatt a szállító vállalkozásoknak (és finanszírozóiknak) nagyon határozott és kényelmetlen lépéseket kell megtenniük a talpon maradás érdekében.

A bejegyzés trackback címe:

https://antaldaniel.blog.hu/api/trackback/id/tr601985925

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mig8 (törölt) 2010.05.10. 12:54:32

A tranzitot már régen - és teljes mértékben - vasútra kellett volna terelni. Meg lehetne tenni, hisz az Ausztria felől érkező tranzit sok esetben már eleve vasúton van, Ukrajna felé Záhonynál nagyon jó lehetőség van vasútra tenni, de a többi ország felé is már van, vagy könnyen kialakítható olyan vasútállomás, amely erre alkalmas.

Amit nem értek ezzel kapcsolatban, az a MÁV hozzáállása. Amiről én tudok az az, hogy ők ezt a kérdést nem erőltetik, nem fontos nekik annyira, hogy a tranzit kamionforgalom vasútra menjen. Kár, pedig megérné.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.05.17. 12:33:44

mig8: a MÁV két éve kiszállt a vasúti áruszállításból, így csak közvetetten érdekeltek (pályahasználati díj beszedése, állomáshasználati díjak szedése). Én nem hiszek a "terelésben": a fuvarozók arra fognak menni, amerre gyorsabb, biztosabb, olcsóbb. Vagyis szerintem a pályavasúti szolgáltatások versenyképessé tétele az igazi kérdés. Az állomások átalakítása és kialakítása pedig lehet, hogy könnyű. De egy családi házat is könnyű megépíteni, ha a teljes summa készpénzben rendelkezésre áll, és nagyon hosszú ideig tart, ha az építő hitelképtelen és kevés pénze van.

mig8 (törölt) 2010.05.18. 14:48:52

@antal.daniel:

Igaz, helyesebb lett volna MÁV-Cargoról beszélni, azaz a MÁV-Cargo hozzáállásáról. Elnézést.

A MÁV annyiban érintett, hogy tőle függ ezen díjjak mértéke. Ha alacsonyabbra állítja be őket, akkor olcsóbb is lehet a teherszállítás, de akár a kombinált árufuvarozás is. Esetleg akkor mégiscsak van valami köze hozzá a MÁV-nak is, nem?

Amennyire fuvarozói ismereteimnek hihetek, úgy a fuvarozók számára a gyorsaság egy nagyon fontos szempont. A MÁV ehhez némi forgalomszervezéssel járulhatna hozzá. Ez tehervonatok - hisz lényegében a kamionok tranzitja ilyen - esetében viszonylag könnyen megtehető lenne. Bár nem ismerem a jelenleg érvényes szabályzatot.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.05.18. 22:29:12

Már nincs is MÁV Cargo nevű cég a piacon... azt hiszem, hogy ideje frissíteni a bookmarkokat. Az egykor a MÁV-ból kivált vállatot ma úgy hívják, hogy Rail Cargo Hungaria.

mig8 (törölt) 2010.05.19. 11:23:23

@antal.daniel:

Ön is tudja, hogy nem az elnevezés a lényeg, sőt, a cég nevéről szóló vita nem érinti a lényeget. Valóban, a MÁV-Cargot eladta az állam az osztrák vasúttársaságnak (volt is belőle csetepaté a politikában). Ettől még a cég jelentős MÁV-os múlttal rendelkezik - nem is lehet másképp.

Viszont a lényeg továbbra is az, hogy a pályát tulajdonló cég - a MÁV, vagy ha nagyon pontosak akarunk lenni a MÁV pályavasutakat tulajdonló leánya - a pályahasználati díjjak megszabásával jelentősen befolyásolni tudja az azokat használó társaságok profilját (milyen áruszállítást tudnak gazdaságosan végezni, tudnak-e versenyképes alternatívát felmutatni a közúti szállítással szemben, megéri-e a mezei fuvarozócégeknek kamionjaikat tranzitban vasúton szállítani, stb).

Sőt, azt is érdemben befolyásolni tudja ezekkel a díjakkal, hogy milyen más vasúttársaságok lépjenek a piacra. Jelenleg számos magánvasúttársaság (mind a teher- ,mind a személyszállítási piacon) lehetne, de egyszerűen nem éri meg piacra lépniük, mivel nem tudnának gazdaságosan üzemelni - részben a magas pályahasználati díjjak miatt. Annak idején sok szó eset erről, amikor a MÁV szárnyvonalakat zárt be.
süti beállítások módosítása