Euractiv.hu

Nincs megjeleníthető elem

visegrad-investments.com

Nincs megjeleníthető elem

HTML

Antal Dániel blogja

Antal Dániel

Promote Your Page Too Hosszú ideje vezetek blogokat, és ide hoztam át azokat a bejegyzéseimet, amelyek szélesebb közönségnek szólnak, illetve nem avultak el (mint például a kiállítás-meghívók és felhívások).

Euractiv Gyors





Friss kommentek

Magyarország!

GA

De ki lesz a negyedik köztársasági elnök?

2010.04.24. 22:49 | antal.daniel | 11 komment

Címkék: orbán fidesz kdnp viktor elnök köztársasági államfő portfolioblogger voks2010

Ezt a cikket másfél hónapja írtam, de szerkesztőm túlzottan spekulatívnak tartotta, így a gépemen maradt. Azóta a kérdés továbbra is megválaszolatlan maradt – úgy gondolom, hogy az általános választás lezárulta után pedig igencsak aktuálissá vált. Április 25-e után az utolsó lényeges eldöntendő kérdésnek azt tartom, hogy vajon Orbán Viktor lesz-e a megnövelt hatáskörű államfő, vagy valami más válasz születik az új politikai-hatalmi adta kérdésekre?

Sólyom László megválasztása óta nem csak politikai rendszerünkben, hanem államéletünkben is jelentős változások történtek – ez a két folyamat pedig lehetővé, sőt, mérlegelendővé teszi az államelnöki hivatal szerepének újragondolását, hiszen az eddigi hatalmi és politikai logikával az új politikai rendszerben nem lehet helyes választ adni arra a kérdésre, hogy ki volna a megfelelő jelölt.  Göncz Árpád utódlása a Fidesz első kormányra kerülésének és Torgyán József esetleges elnöki ambícióinak találgatásával két évig volt téma. Mádl Ferenc utódlása a kormányzó baloldal egységének megbomlása, majd a Sólyom Lászlót támogató, pártokon átívelő civil kezdeményezése révén legalább fél évig politikai életünk központi kérdése volt. Ezzel szemben 2010-ben, amikor jó eséllyel a választásokon győztes párt azonnal, egy fordulóban elnököt is választhat, a kérdés az egész választási kampányban nem merült fel komolyan.

Jelenlegi államfőnk meglehetősen határozottan szakított két hivatali elődje szerepfelfogásával, akik a köztársasági elnök első számú alkotmányos feladatára, az állam egységének megtestesítésére – a nemzeti ünnepek megünneplésére, a törvények kihirdetésére vagy a közkegyelem gyakorlására koncentráltak. Sólyom László a fő hatalmi ágak – a kormány, a parlament, a bíróságok és az ügyészség – sajátos rivalizációjába új szint hozott az elnöki hivatal játékba hozatalával. Belépett a politika világába, ahol közpolitikai kezdeményezéseivel, saját jelölési gyakorlatával lényegében minden hatalmi ággal konfliktusokat vállalat, és ezzel alaposan megváltoztatta az elnöki hivatal arculatát is. Most távozó államelnökünk népszerűsége és legitimációja nem Göncz Árpádéval és Mádl Ferencével, hanem a vezető ellenzéki politikusokéval, Orbán Viktoréval és (egy darabig) Dávid Ibolyáéval, vagy a „belső ellenzéki” Szili Katalinéval versenyzett. Az államfői hatalom egyfajta szuperombudsmankénti ellensúlya lett a kormányzatnak és parlamenti többségének.

Hivatalban lévő elnökünk új szerepfelfogása lehetővé tette, hogy tartalmi kérdésekben is politizáljon, bár úgy vélem, hogy mindkét közpolitikai programja kudarcot vallott. Most, amikor az államéletünk minden szabálya újragondolható, érdemes elgondolkodni azon, hogy a kudarc oka az alkotmányos játékszabályokban, a Sólyom-Gyurcsány-Orbán-Bajnai hatalmi konstellációban, vagy az államelnöki adminisztráció hibáiban keresendő, hiszen a változtatás, vagy annak a lehetősége minden területen adott.

Sólyom László államfői programjának két tartalmi eleme volt: a környezetvédelem és a zöld ügyek előmozdítása, illetve a határon túli magyarok és a magyar államiság kapcsolatának megerősítése kudarcnak tekinthető. Számomra nem megítélhető, de feltételezhető, hogy a nemzeti parkokban dolgozó szakemberek, vagy az államelnök határon túli túráin vele találkozó nemzettársaink számára erkölcsi megerősítést jelentett elnökünk figyelme, mindez azonban nem adott sem kellő legitimációt, sem politikai lendületet a magyar állam környezetvédelmi vagy nemzetpolitikájának megváltoztatásához. Noha voltak jelei annak, hogy a Sólyom László elnökké választását kezdeményező értelmiségi körök egyfajta elnöki pártot szerveznek, végül a részben ebből a körből kinőtt LMP egyáltalán nem vált elnöki párttá. A „zöld elnökök” hálózatának kezdeményezései dacára a magyar állam nemhogy kezdeményező lenne környezetvédelmi kérdésekben, de például az EU klímapolitikája egyik kerékkötőjének tekinthető. A határon túli magyarság politikai képviselete – részben a magyarországi politikai megosztottságot tükröző helyi pluralizáció miatt – Romániában, Szlovákiában és Szerbiában is húsz éve a legsúlytalanabb. A határon túli magyarság státuszával kapcsolatos, meglehetősen sokértelmű 2005 2004. évi népszavazás kudarca óta lényegében nem tárgya a magyarországi politikai vitáknak, így az elnöki kezdeményezések is légüres térbe érkeztek. Sokkal alaposabb elemzést igényelne annak megítélése, hogy mindez államelnökünk hatalomtechnikai ügyetlensége, más hatalmi ágakkal való együttműködési képességének korlátoltsága, vagy az államfői hivatal és apparátus gyenge hatalma miatt alakult így, mindenestre Sólyom Lászlóra aligha mint zöld elnökre, hanem mint Alkotmánybíróságunk első karizmatikus elnökére fogunk emlékezni.

Értékelésem szerint a 2010-es választások által szentesített politikai változások megváltoztatják az elnök politikai pozícióját. Szinte bizonyos, hogy a negyedik köztársasági elnököt lényegében egy párt fogja választani. Ugyan a második fordulót követően ki fog derülni, hogy a Fidesznek nincsen kétharmada, de az mégsem várható, hogy a KDNP meg fogja vétózni a jelöltjét vagy a köztársasági elnök és a kormányfő közötti hatalmi megosztást újraszabályozó alkotmányos törvénymódosításokat. Politikai életünk jelentős átalakulása 2006. óta látványosabb, mint államéletünk megváltozása, de az utóbbi területten is igen lényeges változások történtek a mostani elnök megválasztása után – elég a 2006. évi választások után elfogadott, kétharmados, az MSZP és a Fidesz által megszavazott közigazgatási törvényre gondolni, ami lényegében kiiktatatta a Kormány és parlamenti többsége hatalomgyakorlásának procedurális ellensúlyait.

Úgy gondolom, hogy a következő hetek legfontosabb politikai és államéleti kérdése a köztársasági elnöki hivatal újrapozícionálása és az elnök megválasztása lesz. A Sólyom László által bevezetett, közpolitikai kérdésekben állást foglaló, politizáló elnökszerep aligha volna hasznos a jelentős változtatásokra készülő parlamenti többségnek, ráadásul nem is volna logikus, hogy Orbán Viktor és pártjai miért választanának maguk fölé egy ellensúlyt - hacsak nem magát Orbán Viktor emelnék a parlamenti többség fölé. Ebben az esetben viszont, politikai hatalma és legitimása zenitjén miért ne adna alkotmányos változtatásokkal karakteresebb politikai és hatalmai súlyt ennek a hivatalnak? Úgy továbbra is azt gondolom, hogy a jelenlegi helyzetben a leglogikusabb lépés az volna, ha az új többség Orbán Viktort választaná meg államfőnek, és élve parlamenti többségével, megváltoztatná az államfő és a kormányfő közötti hatalommegosztás szabályait.

Az ellenzék eddigi vezérének korábbi megnyilvánulásai –, államfői irányítási stílusa, az ezzel aligha összeférhető ideiglenes technokratikus válságkormányzás ígérete – politikailag racionálissá tenné az államfői-kormányfői feladatok újraosztását. Az eddig bejelentett három miniszterelnök-helyettesi poszt is jól előkészítetté tenné ezt a lépést, hiszen valójában az volna logikus, ha a Fidesz és a KDNP mint két koalíciós párt csak egy-egy helyettessel rendelkezne (vagyis az egyik helyettes miniszterelnökké lépne elő). Kétharmados többséggel és a rendszerváltás óta páratlan politikai legitimitással logikus volna a kormányfői irányítási, személyzeti feladatok továbbvitele a Sándor-palotába, és a gazdaság rendbetételére, majd más, szakpolitikai feladatokra kinevezett technokrata miniszterelnökök kinevezése. Mindez egyben lehetővé tenné a 2006-os államreform kiigazítását, amely a parlamenti többséggel rendelkező kormánnyal szemben alig hagyott korrekciós eszközöket: az egymástól elválló elnöki és kormányfői hivatal képesek volnának bizonyos fokú korrekciós mechanizmusra.

Mindez persze csak gondolatkísérlet, amivel arra próbáltam rávilágítani: ideje arról is beszélni, hogy ki lesz a következő köztársasági elnök és az új magyar politikai rendszerben mi lesz a feladata egy olyan politikai helyzetben, amikor az alkotmányos szabályok és a parlamenti pártok közötti viszony is teljesen megváltozott.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://antaldaniel.blog.hu/api/trackback/id/tr911949030

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Sólyom for president! 2010.04.28. 08:29:31

Ennek a pártharcoktól hangos országnak nem egy jóságos nagypapára van szüksége, hanem egy olyan emberre, aki az ország hosszú távú érdekeiért bármilyen pártérdekkel szemben képes kiállni. (Fotó: Gilicze Bálint) Pokorni Zoltán tegnap azzal lepte meg a ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

is 2010.04.25. 14:14:44

ha jól érzekelem, mégsem ez az út lesz, legalábbis egyelőre. egy gyenge közt. elnök lesz, talán még gyengébb, mint most.

házisör 2010.04.25. 15:48:26

Úgy gondolom, hogy az Elnök külpolitikai ténykedése valóban nem hozott áttörést, bár mutatott pozitív irányt is - a kritikus hangok azonban erősebbek lehetnek.

A "zöld hang" áttörése ugyanakkor szembetűnő, a cikk megállapításaival ezen a ponton nem értek egyet. Az LMP eredménye nyilván rengeteg összetevőnek köszönhető (liberális erőtér gyengülése, SZDSZ megszűnése, hiteltelen liberális polgári politika az MSZP és SZDSZ részéről, "homo novus-várás" a politikában, a FIDESZ mérsékelt, sőt nem létező kritikája az LMP irányába, stb.), ám úgy gondolom, hogy nem lehet nem észre venni a környezetvédelmi, vagy még inkább tudatos, etikus gondolkodás térnyerését - s ebben a jelen államfő szerepe is erős.

A hatást és a következményeket véleményem szerint nem lehet most érdemben megállapítani, amikor Sólyom kvázi egy emberként harcolt ezekért az értékekért. Politikájának több hangsúlyos pontja megjelent azonban az LMP mellett a FIDESZ programjában is (fenntartható fejlődés, energiakorszerűsítés), de van már zöld ombudsmanunk, s rengeteg megerősödött civil szervezetünk is.

Sólyom és a kormány látványos szembehelyezkedése, teljes mértékben elütő világnézete és értékrendje nem tette lehetővé, hogy az Elnök szempontjait a kormány akkor is átvegye (globális klímapolitika), amikor ez magyar érdekek sérelmével, komoly kiadásokkal is járhat. Úgy gondolom, ez nem elsősorban Sólyom kudarca, bár kétségtelen, hogy a közszereplőt (is) a végeredmény minősíti.

Biztos vagyok benne, hogy Sólyom László jelenben sokat kritizált működése pár év múlva egészen más megvilágításba kerül, s rengeteg kezdeményezése kerül átvételre a pártok és az állampolgárok által.

házisör 2010.04.25. 19:04:27

A spekulatív kérdésnek pedig véleményem szerint nincsen politikai realitása.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.04.25. 20:58:06

@házisör: Már hogyne lenne a kérdésnek realitása? Az tény, hogy valakit heteken belül meg fognak választani köztársasági elnöknek, és az is, hogy a parlamenti többség nem csak az elnök személyét, hanem az elnöki hatáskört is meg tudja határozni.

házisör 2010.04.26. 02:22:12

Politikai realitása nincsen a konkrét személlyel kapcsolatos felvetésnek. Nyilván szubjektív ennek megítélése, ám véleményem szerint a FIDESZ rengeteg támadási felületet fog adni szimbolikus (pl.: kettős állampolgárság) és érdemi (pl.: választójogi , önkormányzati tv.) átalakításaival, nem fog külön kedvében járni a baloldali "orbándiktátor" kampánynak azzal, hogy kibővített hatáskörrel ülteti elnökét a legfőbb közjogi méltóság pozíciójába.

A felvetés a választások eredményeinek tükrében érdekes és elvben (!) reális hipotézis, másrészről azonban értékelhető a baloldali értelmiség által korábban alkalmazott, orbán-fóbiaként jellemzett szokványos megnyilvánulásának klónjaként is.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.04.26. 12:30:29

házisör, maga nem érti a posztot, ami persze lehet, hogy az én hibám. Ez a cikk arról szól, hogy megváltozott Magyarország politikai pártrendszere 2009-2010-ben, illetve a végrehajtó hatalom rendszere 2006-ban, továbbá a köztársasági elnöki hivatal működése 2005-2010-ben, és a következő egy hónapban megoldást kell találni arra, hogy ez működjön. A véleményem az,, hogy egy olyan típusú elnökre, mint amilyenünk most van, ebben a megváltozott helyzetben nem sok szükség van. Az én ízlésem szerint a kormány megnövekedett túlhatalmat egy erősebb elnök is ellensúlyozhatná, de ez csak egy lehetséges megoldás.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2010.04.26. 14:23:02

Annak sincsen túl nagy realitása, hogy a FIDESZ erős elnököt válasszon maga fölé - semmi szüksége rá. Tény, hogy az országnak jót tenne egy, a mostaninál erősebb elnöki hatalom, nyilvánvaló a hatalmi ágak erőegyenlőtlensége, ami ténylegesen kiütközhet 2/3-os többség idején (bár 1994 és 1998 között sem volt nagy baj belőle).

Érdekes és szerintem releváns hír: www.inforadio.hu/hir/belfold/hir-348520 kétlem, hogy a házelnöki poszt miatt jönne haza, bár semmi sem lehetetlen.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.05.01. 21:12:52

Köszönet annak a figyelmes olvasónak, aki észrevette, hogy a népszavazás nem 2005-ben, hanem 2004-ben volt.

vattafák 2010.05.06. 17:58:33

azt gondolom, idén nyáron egy súlytalan közt. elnököt választanak (S.P.), mert miért is akarná Orbán a mostani béna elnöki jogköröket magára venni? az alkotmányt azonban idővel csak lecserélik, a magam részéről ebben vagyok a legbiztosabb. addig módosítgatás, de aligha marad 49. évi. és a harmadik köztársaság végével a regnáló elnök mandátuma is lejár, 2012-2013 körül az akkori politikai helyzet függvényében kapunk erősebb elnököt - Orbánt, és halljuk a kormányban a mindenki egy lépést előre ukázt, vagy marad a gyenge elnök - és újrázhat az, aki.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.05.07. 00:01:44

vattafák - Az új kormánytöbbség meg is töltheti új tartalommal az elnöki hivatalt, vagy el is jelentéktelenítheti és egy félprezidenciális rendszert létreohzhat a kormányon belül is. Szerintem ez nem változtat a cikkem mondanivalóján. Számomra az nem volna logikus politikai szempontból, hogy pont ilyen hatáskörökkel a mostani államelnököt válasszák újra. Egyébként szerintem egy nagyon erős elnök érdemben tagolhatná a végtelenül túlerősített végrehajtó hatalmat, és talán jobb kormányzáshoz is vezetne.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.05.31. 01:09:30

Nocsak:

"Az első kérdéssel összefüggésben Orbán Viktor párhuzamot vont az 1950-es évek végi franciaországi és a mai magyar helyzet között. A francia pártok rendszere akkoriban nem volt képes megbirkózni a feladatokkal, a kormányzati válsággal, a politikai rendszer tehetetlennek bizonyult, megbénult a demokrácia."
index.hu/belfold/2010/05/30/orban_uj_jobboldali_kulturara_van_szukseg/
süti beállítások módosítása