Euractiv.hu

Nincs megjeleníthető elem

visegrad-investments.com

Nincs megjeleníthető elem

HTML

Antal Dániel blogja

Antal Dániel

Promote Your Page Too Hosszú ideje vezetek blogokat, és ide hoztam át azokat a bejegyzéseimet, amelyek szélesebb közönségnek szólnak, illetve nem avultak el (mint például a kiállítás-meghívók és felhívások).

Euractiv Gyors





Friss kommentek

Magyarország!

GA

A vasútreform "folytatása": vissza a nullkilométerhez

2010.04.16. 11:56 | antal.daniel | 5 komment

Címkék: máv vasút elszámoltatás mvh közpénzügyek portfolioblogger restrukturálás

Egyelőre még nem tudom megmondani, hogy hány százmilliárd forint folyt le a Dunán, mire a MÁV csoport visszatérni tervezi szervezeti átalakítását ahhoz a ponthoz, amit 2005-ben előírtunk neki. A PM és a MÁV szerint az volna a jó, ami ellen eddig minden törvényes és a törvényen túlmutató eszközzel küzdtek. De hol a pénzünk, hol a vasutunk?

Kapitány Szabó Attila tegnapi cikke szerint

Kormányzati szakértők szerint a MÁV-csoport jelenlegi struktúrájának megtartása mellett nem időszerű a több tízmilliárd forintos tulajdonosi beavatkozás. Ehelyett javasolják, hogy a MÁV a következő hónapokban éljen meg saját bevételeiből, köztük a pályahasználati díjakból, és vesse bele magát egy az egész cégcsoport működését új alapokra helyező reorganizációs terv kidolgozásába. [...] A korábbi közlések alapján azonban valószínűnek látszik, hogy az átalakulás után a MÁV-Start irányítása az anyavállalatától végleg a szolgáltatásait felügyelő közlekedési tárcához kerül majd. Ezzel párhuzamosan a személyszállító cég magába olvaszthatja a vasúti vontatási feladatokat ellátó MÁV Trakció Zrt.-t és a járművek karbantartásával, javításával foglalkozó MÁV Gépészet Zrt.-t. Maga a MÁV Zrt. pedig a megmaradó vasúti vagyon hasznosítását végezheti majd. Az átalakulás mellett szól, hogy végrehajtása az új pénzügyi kormányzat számára is nagyobb mozgásteret biztosíthat.

Érdekes módon ezt elő is írta 2005-ben egy kormányhatározat, amelyet az átalakulás felügyeletével megbízott Magyar Vasúti Hivatallal együtt húztak ki a határozatok tárából. A MÁV Trakció Zrt. kiválását és a MÁV Start-tól való szétválasztását a Magyar Vasúti Hivatal 2007. végén azért tiltotta meg, mert azon túl, hogy jogszabályba ütközött, lehetetlenné tette a közpénzek és a köztulajdon útjának ellenőrizhetőségét, valamint a közszolgáltatás megvalósításának garanciátálását. Ugyanis olyan vasúttársaság nincs, amelyik nem tudja garantálni, hogy a vonatait el tudja vontatni az egyik állomásról a másikra.

Ahogy az általam aláírt határozat fogalmaz,

A MÁV Magyar Államvasutak Zrt-nek mint többségi tulajdonosnak a MÁV Trakció Zrt üzleti működésére vonatkozó csatolt döntései, továbbá a MÁV-TRAKCIÓ Zrt tervei éppen ezen eszközök és kompetenciák egy részét vonnák el a MÁV Magyar Államvasutak Zrt-től, közvetetten pedig a MÁV Start Zrt rendelkezéséből, így a MÁV Start Zrt további működését veszélyeztetnék. Megállapítható, hogy a MÁV-TRAKCIÓ Zrt személyszállítási tevékenységre vonatkozó üzleti terve a MÁV Start Zrt működésétől függetlenül nem vizsgálható. A MÁV Magyar Államvasutak Zrt-nek és a MÁV-TRAKCIÓ Zrt-nek a kérelemben bemutatott, végrehajtott illetve tervezett üzleti lépései ugyan a MÁV Start Zrt engedélyezett tevékenységének folytatását érintik közvetlenül negatívan, de az üzleti tervben szereplőteljes körű anyagi egymásra utaltság miatt ugyanezek a kockázatok a MÁV-TRAKCIÓ Zrt tervezett üzleti tevékenységét is azonos módon veszélyezteti. [...]

A határozat jogerőre emelkedett, és ekkor kaptam a MÁV egyik magas rangú vezetőjétől az első fenyegetést, hogy törekedni fognak az őket ellenőrző hatóság felszámolására. A későbbiekben egy miniszter és egy államtitkár gyakorolt nyomást a hatóságra, hogy engedélyezze azt a konstrukciót, ami lehetetlenné teszi a közpénzek nyomon követését és az államadósság valamint a vasútvállalati adósság korrekt megítélését. A jogerős határozatot soha nem tartották be, hogy kik, az a cégiratokból kiderül. A nevek között átfedés van az ellenőrző szerv megszüntetését elővezető nevek között.

Egyfajta szakmai sikerként is meg lehetne élni, hogy jelenleg a MÁV törekszik egy olyan helyzet visszaállítására, amely szerinte és a PM szerint is feltétele az átláthatóbb és takarékosabb gazdálkodásnak, és amelyet öt éve a kormány, három éve a vasúti regulátor is előírt neki. A kérdés most már csak azt, hogy ha ezt az állam tudta három évvel ezelőtt, akkor miért kellett pont fordítva csinálni? Miért kellett az állam ellenőrző szervezetét megszüntetni? És mennyibe került a téves forduló? Vajon mennyi tanácsadói díjat kellett kifizetni ahhoz, hogy megkapják azt a végeredményt, amit 2007-ben köztisztviselők munkaköri kötelességük teljesítése közben amúgy is megmondtak?

A bejegyzés trackback címe:

https://antaldaniel.blog.hu/api/trackback/id/tr331926486

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

exSzgDbny 2010.04.17. 14:50:06

Mint vasúti üzemmmérnök és mellesleg vállalati és számítástechnikai rendszerszervező, immár évtizedek óta őszinte és írónikus érdeklődéssel szemlélem azt a bősz revolúciós hevületet, amellyel a politika és a pénzvilág fel akarja apróznii, majd ─ állítólag(!) ─ hatékonyabbra kívánja (újjá)szervezni a funkcionálisan szorosan egymáshoz tartozó műszaki és szervezeti elemekből álló vasútüzemi technológiát!
Az egész dolog rémítően hasonlít ahhoz, mintha egy tehenész az inszeminátor helyett a mészárost hívná ki a marháti szaporítani. (Persze, ha a magyarok teremtője úgy akarja, nemcsak a kapanyél sülhet el, de akár a vasút mészárosai is szülhetnének egyszer ─ egy hatlábú kutyát! Mert jól működő vasútat aligha!)

mig8 (törölt) 2010.04.18. 08:36:22

Én nem látok bele 100%-ig a vasút ügyeibe, de volt szerencsém egy nagyon rövid ideig együtt dolgozni pár vasutassal, ennek alapján írom a következőket.

- A MÁV vízfeje óriásira nőtt, amíg ezt nem vágjuk le, irgalmatlan sok pénzt tud lenyelni eredmények nélkül.
- A MÁV döntéshozói sokszor ellenérdekeltek a "jó" döntésekkel szemben. Ennek oka elsősorban abban keresendőek, hogy sokuk "politikai kinevezett".
- A "célt" sajnos elég gyakran elértik a MÁV-nál. Ha X forintot kapnak egy konkrét feladatra, akkor abból nem feltétlenül csak azt fedezik.
- Amikor egy mellékvonal rendbetételéről volt szó, azt mindig lekicsinyelték azzal, hogy a fővonal így meg úgy, stb.
- Prekoncepciójuk, hogy csak a fővonal lehet nyereséges, ezért a mellékvonalakat le kell építeni, vagy legalábbis visszafejleszteni.
- A saját tulajdonukkal (értsd: földterület) nincsenek tisztában, majd ha arra kéred őket, hogy tisztázzák, akkor hatalmi gőggel állnak a kérdéshez: legfeljebb kisajátítják az adott területet, ha az mégse lenne az övék. Így elég nehéz partnert találni a fejlesztéshez.
- Vannak nyereségessé tehető mellékvonalak, amelyektől elvonják a fejlesztési pénzeket, így veszteségesek lettek. Vagy inkább: nem lettek nyereségesek.
- A döntéseket nem a megfelelő szinteken hozzák. Ilyen kérdés az, hogy egy vonalon mennyi járatpárt közlekedtessenek. Budapestről hogy lehetne megítélni pl Miskolc-Tornanádaska igényeit?
- A döntések alapjául szolgáló egység az egy vonatkm. (Ha szétosztjuk a költségeket, akkor 1 km megtett útra hány forint jut.) Ez azonban elfedi azt, hogy a "kiadás" belső szerkezete milyen. Relatíve nagy állandó költség mellett kis mértékű a változó kiadás.

is 2010.04.18. 18:17:16

konkrétan a MVH megszüntetését, és az Ön kirúgását nagyon sajnáltam, nem egyedül. egyelőre nem látok negy felhevülést a MÁV vízfeének szétrobbantására (simán bekonszolidálják őket), de talán egyszer lesz csoda.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.04.18. 19:02:59

Szerintem a MÁV-nak nem a "vízfeje", hanem a polipszerű alvállalkozói hálózata viszi a százmilliárdokat, igazából ott lehet megtakarítani. A szétszervezések csak azt szolgálták, hogy ne legyen két összehasonlítható mérleg, és az Eurostat, az ÁSZ és a vasúti hivatal se tudja követni a közpénz útját.

mig8 (törölt) 2010.04.19. 22:12:21

@antal.daniel:

Jó, akkor másképp fogalmazok. A MÁV egy végletesen centralizált szervezet, már ami a döntések meghozatalát illeti. A MÁV központja olyan esetekben is magához vonta a döntési jogkört, ami szerintem túlzás.

Az alvállakozói szétszervezésekkel kapcsolatban egyetértek. Egy olyan országban, ahol mindenki ismer mindenkit ezen a szakterületen, elég nehéz versenyeztetni.

Én a szétszervezéseket nem egészen ezen vonal mentén tartanám helyesnek. Azt gondolom, hogy teret kellene adni a regionális vasutaknak. Hogy a pályavasút tényleg különüljön el.

Per pill úgy látom, hogy a MÁV a magas pályahasználati díjakkal ellehetetleníti az árufuvarozásban lehetséges versenytársait. De a személyszállítás terén is lehetne némi verseny, amit viszont az állami támogatások rendszere nehezít meg.

Követendő példának tartanám Svájcot és az ottani vasúti rendszert.
süti beállítások módosítása